POBIERZ ROZDZIAŁ E-BOOKA

Czym jeszcze zastąpić kserówkę?

W ostatnim odcinku przekonywałam Cię do ograniczenia kserowania materiałów na lekcję. Dzisiaj chciałabym przedstawić Ci kilka narzędzi, które skutecznie pozwolą Ci zastąpić kserówkę, a jednocześnie uatrakcyjnią Twoje zajęcia. Obejrzyj poniższe video lub przeczytaj artykuł:

1. Gazety, czasopisma, katalogi, ulotki – te wszystkie materiały przydadzą się przy tematach tj. jedzenie, zakupy, ubrania, zabawki, przybory szkolne, wakacje. Możemy wykorzystać zarówno zdjęcia zamiast drukowania flashcards, jak i popularne ulotki np.: kurortów wakacyjnych do pisania ofert czy ogłoszeń. Katalogi bezpłatnie można pozyskać w supermarketach, sieciówkach czy drogeriach. Uczniowie również chętnie zaangażują się w zorganizowanie tych pomocy. Co za oszczędność! Czasu, papieru, toneru, pieniędzy...

2. Aplikacje mobilne oraz strony www – większość ćwiczeń polegających na wypełnianiu pustych luk w zdaniu możemy zastąpić ćwiczeniami online np.: w aplikacji learning.apps. Aplikacja oferuje skorzystanie z gotowych ćwiczeń lub stworzenie własnych odpowiadających bezpośrednio potrzebom naszych uczniów. Ćwiczenia rozwiązujemy online, a co najważniejsze możemy je automatycznie sprawdzić!

3. Przedmioty codziennego użytku – puste opakowania np.: butelki i kartony możemy wykorzystać do nauczania rzeczowników policzalnych i niepoliczalnych, worek z ubraniami przyda się do przebierania i opisywania stroju, przedmioty z torebki posłużą do tworzenia historii lub opisywania sławnej osoby, kapsle z Tymbarka będą alternatywą dla tłumaczenia haseł z kartki, pluszaki mogą pojawić się przy temacie zwierząt domowych itp.

4. Zdjęcia – doskonałe do wykorzystania podczas opisywania miejsc, osób, członków rodziny, ale również układania zdań i całych opowiadań. Zdjęcia z powodzeniem możemy wykorzystać jako bazę do pracy z zagadnieniami gramatycznymi, np.: wymień 10 przymiotników, rzeczowników, czasowników; napisz 5 pytań do ilustracji lub wyobraź sobie, że jesteś osobą ze zdjęcia i stwórz swoją nową osobowość.

5. Gry i zabawy – takie, które nie wymagają kserowania. Zaletą gier i zabaw na lekcji języka obcego jest przede wszystkim to, że oprócz spełniania funkcji językowej pełnią one również istotną rolę w rozwijaniu takich umiejętności jak: kreatywność, spostrzegawczość, praca w grupie, logiczne myślenie, podejmowanie ryzyka, czy umiejętność stosowania zasad fair play.

Jeśli szukasz pomysłów na zastosowanie powyższych strategii polecam Ci wyzwanie #niekseruje, w którym otrzymasz ode mnie 25 ćwiczeń bez kserowania do wykorzystania na swoich lekcjach. Aby zapisać się do wyzwania kliknij w poniższy link: http://bit.ly/2RAkdeP

Cześć!

Nazywam się Klaudia Rogalska i pomagam nauczycielom prowadzić nowoczesne lekcje angażujące uczniów poprzez kursy online i kreatywne materiały dydaktyczne. Współpracuję z nauczycielami języków obcych, których uczę nowych umiejętności: prowadzenia lekcji bez kserówki, nauczania online, tworzenia edukacyjnych escape roomów oraz korzystania z nowoczesnych technologii.

Dowiedz się o mnie więcej